«La internacionalització ha de ser una estratègia de tota l’organització, no només un objectiu estratègic del departament comercial».

   

Aquesta és una de les premisses que ha de tenir clara una empresa quan vol endegar un procés d’expatriació o d‘impatriació: el departament de Recursos Humans, per exemple, ha d’estar al nivell del departament tècnic a l’hora de calcular costos i se’ls ha de tenir present en totes les decisions.

Així arrencava l’MBASeminar que va impartir Montse Feliu, sòcia directora de Feliu N & I (consultoria en internacionalització i mobilitat internacional) i professora de l’assignatura de Globalització dels Mercats a l’MBA de la Universitat Rovira i Virgili.

En la primera part de la seva exposició, Feliu va remarcar la importància que les empreses defineixin una política i un manual d’expatriació, en el que s’especifiquin alguns dels punts més importants com: definir les classes d’assignació internacionals, el perfil i les competències de l’expatriat o les condicions generals de desplaçament, entre d’altres.

   

També va remarcar la importància d’assessorar-se prèviament a la definició del projecte i del desplaçament que es proposa.

En la segona part, es va centrar en explicar alguns punts importants dels aspectes migratoris, fiscals o laborals, en funció del lloc on ens desplacem.

Finalment, va repassar algun dels punts a tenir en compte des del punt de vista de l’expatriat, com per exemple la gestió de les expectatives, l’adaptació o la repatriació.

Un MBASeminar molt interessant que ens va permetre conèixer amb més profunditat els processos d’expatriació, tant des del punt de vista de l’empresa o com de l’expatriat, i que ens va confirmar que cada cop més empreses opten pels processos d’impatriació, dels quals també ens en va explicar el funcionament.