Ferran Díaz de Argandoña, un emprenedor internacional

Ferran Díaz de Argandoña, exalumne 14a edició MBA URV

Ferran Díaz de Argandoña, exalumne 14a edició MBA-URV

PRESENTACIÓ PERSONAL

Ferran Díaz de Argandoña i Veciana (38 anys), nascut a Tarragona. Ferran, enginyer electrònic i exalumne de la 14a edició de l’MBA de la URV, ens explica la seva aventura internacional, a través de les seves experiències fora de les nostres fronteres, des de la perspectiva en un entorn d’una gran companyia mutinacional i, també, des del punt de vista d’un jove i exitós emprenedor que ja forma part de tres empreses internacionals creades per ell mateix.

El seu recorregut professional és:

• Accenture: Consultor de Negoci i TIC a empreses com Danone, Credit Suisse, Planeta Agostini, Seguretat Social de Costa Rica i Mèxic.
  • Creació EFIBS (empresa pròpia, 2004) especialitzada en consultoria i desenvolupament aplicacions web Oficines a Espanya, Mèxic i Costa Rica.
  • Venta del 50% d’EFIBS a Grupo Tecapro i creació d’empresa Innovación Apropiada (2011) i Evicertia (2013) .

SITUACIÓ I MOTIVACIÓ PER ANAR A L’ESTRANGER

A quina edat vas marxar?

25 anys.

Quants anys d’experiència professional tenies?

5 anys a Accenture.

Per què vas marxar?

Gràcies a un projecte internacional amb Accenture.

Vas escollir tu el destí o la ciutat?

Quin fou el teu destí?

Frankfurt (Alemanya, 1999) i, després, Centre Amèrica.

Coincidia amb una nova etapa professional?

No.

Actualment et trobes a l’estranger?

Si.

Tens previst tornar?

Estic sempre viatjant per motius laborals ja que tenim clients nacionals i internacionals.

RELATIU A L’MBA I PROFESSIONAL

L’MBA va ser anterior o posterior al desplaçament?

Posterior.

L’MBA va influir en la teva candidatura?

No.

El desplaçament implicava assumir més responsabilitat o era una feina molt tècnica, etc.?
Sí.

El coneixement de l’idioma va ser decisiu o, simplement, un entrebanc a superar a curt termini?

Important, però no decisiu.

Com et van rebre en el país de destí a nivell professional?
Molt bé.

Creus comparativament que la preparació rebuda aquí (MBA) té un bon nivell respecte l’entorn internacional al qual vas treballar?
Sí.

Et vas sentir capacitat en tot moment per integrar-te a nivell professional ?
Sí.

En quin sector estaves empleat durant la teva estada a l’estranger?
Consultoria.

Què incorporaries com a continguts al programa educatiu de l’MBA pensant en la opció d’anar a treballar a nivell internacional?
Un quadre docent amb més experiència en l’àmbit professional, ja que pocs professors tenen empreses pròpies i no coneixen amb tanta profunditat el dia a dia en aquestes.

CONDICIONS

En quines condicions vas marxar: millora salarial, beneficis addicionals (escola, habitatge, feina per la parella, etc.)?
Ho vaig fer més com a experiència professional.

Tenies bitllets pagats per tornar a casa de tant en tant?
Si.

Quants anys vas estar (o portes) treballant a l’estranger?

Dotze.

Vas estar molt de temps preparant el viatge?

No.

Quines van ser les principals dificultats a nivell de família, o individuals, per arribar a adaptar-se al nou país?
A Alemanya, la barrera de l’idioma i la cultura, doncs són molt tancats; a Centre Amèrica la gent et rep molt bé, però la distancia amb la família i els amics dificulta integrar-se més ràpidament.

BALANÇ

Un cop has tornat, l’experiència t’ha repercutit en una millora professional, un nou càrrec, etc.?

Sempre repercuteix per bé, doncs es creix molt a nivell personal i professional i, a més, es viu una experiència única.

A nivell general, quins creus que són els punts forts i febles d’un professional de casa nostra a l’estranger?
Com a punts forts, la serietat i aptituds, i com a punts febles, l’adaptació a la cultura (acostumem a ser tancats).

Respecte el país que vas anar: quins consells donaries a algú que hi hagués d’anar a viure?
A Alemanya potser perdrà una mica de qualitat de vida (menys vida al carrer, etc.), a Costa Rica que en gaudeixi!

Ho tornaries a fer?

Sí, i a tothom li aconsello. No tenir la teva família al costat et fa ser més fort i afrontar les coses amb més maduresa. Sortir a l’estranger et permet conèixer noves cultures i entendre de millor forma el món, com ens veuen i com t’has d’adaptar a situacions diferents per poder liderar empreses i equips interdisciplinars

Creus que ara és un bon moment per anar a treballar fora?
Oh, I tant! Si no és ara, … quan?