Freshly Cosmetics, una marca digital de cosmètica saludable

Miquel Antolín i Mireia Trepat (20a edició MBA-URV)

Miquel Antolín i Mireia Trepat

20a edició MBA-URV
Co-founders de Freshly Cosmetics

Per a nosaltres, Mireia Trepat, Joan Miralles i jo mateix, emprendre sempre ha estat una passió, no des del punt de vista de crear una empresa, sinó de trobar solucions a tot tipus de reptes. Mentre cursàvem la carrera d’Enginyeria Química, tots tres formàvem equip i participàvem a tots els premis d’innovació i emprenedoria que sorgien a la URV. És així com al finalitzar el Màster d’EQ havíem guanyat el premi Creabora URV- Gomà-Camps, el DOW Solutionism, l’Idea Udl i havíem estat finalistes del premi Emprendedores, de la Fundación Repsol.

Emprendre és per nosaltres una aventura, la manera de no frenar la nostra ambició creativa, innovadora i empresarial, des del moment en que vàrem iniciar la nostra carrera professional al finalitzar la universitat.

El motiu principal pel qual ens vàrem plantejar fer un MBA amb només 23 anys va ser perquè volíem professionalitzar el fet de ser emprenedor, el nostre objectiu era sortir del Màster amb una empresa sota el braç.

Quan et planteges iniciar un negoci, la idea, entesa com a la globalitat d’un projecte, presenta un pes brutal. Després de tot, sabíem que tot projecte d’èxit s’ha de sustentar sobre tres pilars fonamentals: equip, producte i mercat. Això ens va portar a avaluar més de 10 idees de negoci, fins que vàrem trobar la clau: la meva mare elaborava des de feia anys sabons de forma artesanal i va ser ella qui ens va transmetre l’essència. Ens vàrem donar compte que, com nosaltres, les persones estan canviant radicalment de consum i que, per damunt de tot, busquem productes saludables, segurs i que respectin el nostre entorn.

A l’avaluar el sector vàrem detectar que la majoria de marques de cosmètica natural no estaven digitalitzades, no tenien xarxes socials, la seva imatge no estava treballada i, molt important, es focalitzaven en comunicar que tenien productes naturals i/o ecològics i molt poc en si eren saludables o lliures de tòxics, que és el que més ens preocupa a les persones. La majoria de gent està molt desinformada i és aquí on vàrem veure l’oportunitat.

D’altra banda, el mercat de la cosmètica natural creix actualment a raó d’un 10-12% anual acumulat, passant d’un mercat mundial de 10.000 milions d’euros a 18.000 milions d’euros, entre 2014 i 2020.

Tots tres tenim actualment 25 anys i això al principi no era un avantatge precisament. Els primers laboratoris que vàrem visitar se’n reien de nosaltres, per la nostra edat i pel desconeixement total de com funcionava el sector cosmètic. Però érem com una esponja i en cada visita milloràvem. Va ser l’últim laboratori que vàrem visitar a Barcelona el que més capacitat i més compromès es va mostrar amb el projecte.

Freshly Cosmetics

Així va néixer Freshly Cosmetics i el resultat s’ha traduït en un Skincare Detox Plan amb cinc productes essencials que combaten als riscos als que la pell s’exposa diàriament: l’estrès, les toxines dels productes que consumim i l’entorn urbà. Hem creat una nova generació de cosmètics saludables, detox i 100% lliures de tòxics.

Un dels punts forts d’haver compartit l’MBA amb la creació d’una empresa ha estat el suport i acompanyament de la Comissió de Startups de l’Alumni MBA-URV. L’Àngel, la Noemí, el Jaume i el Toni ens han mentoritzat des de la fase inicial, on buscàvem l’encaix producte-mercat, fins ara, durant els primers mesos al mercat. Tenir algú amb qui compartir els avenços de l’empresa i que sigui crític amb les mètriques i creixement del negoci és un valor que la majoria d’startups no tenen a l’inici.

L’1 de febrer de 2016 Freshly Cosmetics va sortir al mercat amb e-commerce propi i distribució física selectiva. Aviat ens vàrem donar compte que el canal online i les xarxes socials permeten identificar i comunicar de manera molt eficaç i especifica al teu target. És d’aquesta manera que, actualment, facturem el 75% a través de la botiga online. La clau al món digital està en saber connectar amb les persones i oferir una experiència totalment trencadora.

Escoltar i detectar les necessitats dels clients a través de les xarxes socials és molt més fàcil que en qualsevol altre canal, i és per això que ja estem desenvolupant entre tres i sis productes nous que sortiran a finals d’any.

Durant els tres mesos i mig que portem al mercat hem facturat 26.000 € i comercialitzat més de 2.500 productes, i esperem tancar 2016 amb una facturació prevista d’uns 180.000 €. Paral·lelament, hem iniciat una fase de cerca de finançament que ens permeti accelerar la sortida de nous productes, intensificar la inversió en màrqueting i captar talent.

La visió de Freshly Cosmetics és clara: crear cosmètica saludable i 100% lliure de tòxics, que beneficiï a totes les persones i a l’entorn en que vivim.