Internacionalització = Planificar, implantar i consolidar

Montserrat Feliu, profe

Montserrat Feliu, sòcia directora a Feliu N&I, consultoria en internacionalització i mobilitat internacional.

Per Montserrat Feliu, professora de Globalització dels Mercats de l’MBA-URV.

Parlar d’internacionalització, és parlar d’estratègia. D’un projecte estratègic que implica a tota l’organització, no d’un objectiu estratègic del departament comercial.

Planificar, implantar i consolidar, aquesta és la clau!

La planificació és essencial i és un dels elements que redueix el risc de fracàs. La internacionalitzacció implica present i futur, i ens convida a reflexionar i potenciar altres estratègies que no es poden improvisar, com són la incorporació de talent, la potenciació de la creativitat, la innovació per a desenvolupar nous productes i solucions…

¿Per què no existeix un pla per internacionalitzar- se en 10 dies?

Perquè en els processos d’internacionalització estan interrelacionats aspectes interns de l’empresa amb aspectes externs. Com aspectes interns cal destacar l’equip humà, l’estructura organitzativa, la situació financera, les polítiques internes d’innovació, coneixement i la cultura corporativa. Com a aspectes externs, destacaríem, entre d’altres, la situació dels mercats exteriors, el posicionament de clients i proveïdors, els tipus d’inversions i les opcions de finançament que té l’empresa.

Les primeres accions que hem de realitzar són analitzar en profunditat el nostre propi projecte empresarial i detectar les carències i/o aspectes a millorar i/o solucionar de forma prèvia i, (en alguns casos concrets), en paral·lel amb l’inici de la internacionalització.

Hem de preparar les nostres organitzacions per a la internacionalització

Els recursos són limitats, especialment ho són les persones i els mitjans financers amb que comptem. No és raonable, i està contrastat que és així, que, en funció dels nostres recursos decidim obrir 10 mercats alhora. Cada organització és diferent i per això, les accions a realitzar són diferents i úniques en cada empresa. És molt important compartir les experiències d’altres empreses, però hem de conèixer molt bé les nostres capacitats.

RISCOS: sí o sí

Totes les decisions empresarials impliquen l’assumpció de riscos, eliminar el risc és impossible, però el que sí cal intentar és minimitzar-lo al màxim.

L’anàlisi dels riscos cal fer-lo a mida de cada organització i les mesures a prendre també han de ser adequades a la seva dimensió i recursos. Només les grans organitzacions tenen plans per a l’evacuació organitzada d’expatriats o equips locals en determinats països en cas de conflicte i així garantir la continuïtat en l’activitat al país, per a les petites organitzacions això no és viable, però sí cal fer una previsió i prendre mesures mínimes.

Cal destacar la importància de conèixer bé les regulacions a nivell de compliment normatiu tant del producte com de l’activitat en el país de destí, aquest aspecte no planificat, pot afectar molt negativament l’entrada en aquest país i pot implicar un canvi substancial i no previst en l’estratègia decidida d’entrada al mercat. Les regulacions de duanes, la legislació fiscal com no residents (especialment en el sector serveis), les normatives de control de canvis per a les inversions i repatriació de capitals, entre d’altres.

L’anàlisi previ, assessorament i l’establiment de polítiques, processos i procediments d’acció minimitzen els riscos associats a la internacionalització.

Com ens internacionalitzem? No hi ha única manera, ni una solució màgica ni idònia per a totes les empreses, com tampoc hi ha un mercat ideal per a tots, encara que els que estem especialitzats en donar suport a les empreses en els seus processos d’internacionalització sabem que les modes existeixen. Totes les estratègies d’entrada en un mercat tenen punts forts i febles i s’han d’analitzar al detall.

Les PERSONES: els veritables motors

Estarem tots d’acord que tant per reflexionar, per reaccionar, per prendre decisions, per actuar, per internacionalitzar, …. necessitem persones. Sense persones res d’això pot succeir. I precisarem persones compromeses, polivalents, que puguin treballar en equip, que estiguin cohesionades i que tinguin il·lusió i motivació per aconseguir nous reptes.

Persones amb coneixements, idiomes i aptituds, i amb una actitud proactiva i flexible.

La tasca més important de qui lideri el projecte d’internacionalització és que aquest plantegi oportunitats de desenvolupament en les persones i que per a aquestes el mateix projecte impliqui nous reptes personals i professionals. La gestió internacional del personal i la gestió d’equips multiculturals és un repte per als actuals líders d’aquests projectes.

La diversificació de productes i mercats s’imposa cada vegada més en aquest entorn global i de canvi permanent. Hem de preparar-nos per poder fer front a les oportunitats on estiguin, al nostre país o en un altre. La internacionalització ens aportarà, a part de negoci, moltes experiències, coneixements i cultura, que ens faran més oberts i ens enriquiran personalment.

Comptar amb els companys de viatge adequats és clau, no hem de minimitzar en absolut la gestió de la relació amb representants, distribuïdors, partners locals, socis, des dels seus aspectes positius com negatius, ja que tot suma, multiplica o resta.

A FELIU estem especialitzats en projectes d’implantació a l’exterior i en mobilitat internacional. Ens agradarà compartir el seu projecte i poder-los assessorar i acompanyar en el repte de la internacionalització.

Logo

www.feliu.biz | www.expatfeliu.com

Deixa un comentari