Quan un projecte de l’MBA esdevé una realitat: ECOSPAI, supersà i origen

PACO BERMÚDEZ (exalumne 15a edició MBA-URV)

image001Benvolguts professors i companys de fatigues d’aquest programa MBA i resta de lectors d’aquest article. En primer lloc voldira agrair als responsables de la revista i al director de l’MBA, Joan Ramon Alabart, l’oportunitat de difondre el nostre projecte empresarial i, fent ús d’un símil amb l’agricultura i la cuina, que és, si més no, al que ens dediquem, díriem que: “a finals del 2007, amb el naixement de l’idea, vaig sembrar la primera llavor i, al 2009, vaig recollir el seu fruit”.

Un cop definida l’idea i fent recerca de mercat, vàrem decidir millorar el projecte inicial i dotar-lo de més coneixement, accedint al programa MBA, on es va començar a cuinar. Van ser 2 anys intensos, amb molts canvis i millores del projecte inicial, i ara, per fi, és per mi un orgull poder presentar-vos el que hem cuinat, que si més no, és el resultat de l’esforç de la meva família i el meu propi, amb el recolzament d’idees compartides amb els companys i professors d’aquest porgrama MBA.

Som dos els emprenedors qui iniciem ECOSPAI (http://www.ecospai.net). El nostre caràcter i la nostra experiència en el sector de l’alimentació i restauració ens han permès detectar un consum creixent d’aliments sans i ecològics, on curiosament hi ha una manca d’informació i oferta.

Amb els nostres serveis i productes pretenem:

1. Oferir i fomentar el consum d’aliments ecològics i naturals.

2. Proveir al major nombre de persones d’uns aliments sans que els hi aportin salut i estalvi en medicaments. No hi ha millor cura que prevenir la malaltia.

3. Reduir al mínim la pèrdua de producte per caducitat, minvaments o excedents de producció.

D’altra banda, per garantir la qualitat dels nostres productes, assegurar-nos que la seva distribució és la més adequada, que hi arriben als nostres clients i que, a més, els puguin tastar abans de comprar- los. Desenvolupem 3 projectes paral·lels però, alhora, complementaris, com són:

A. Posar en funcionament una instal·lació amb la finalitat de produir i distribuir aliments frescos mínimament processats (de IV gamma) i aliments precuinats (de V gamma), totalment ecològics i naturals.

B. Botigues – Cafeteries que permeten degustar els aliments produïts i envasats abans de comprar-los.

C. Ser el canal de contacte entre el productor i els consumidors, a través de la distribució d’aliments ecològics al canal d’HORECA i tendes de l’Alimentació Tradicional i Ecològica.

Establim 4 tipus de serveis:

– Cafeteries
– Botigues
– Magatzem logístic
– Cuina centralitzada

Encara resta molt més esforç per davant, molta més innovació, molts més sacrificis, i més amb la situació actual del país. Motius per romandre en contínua activitat, a fi d’afegir noves idees i projectes.

Però, si hi ha quelcom que em permet continuar i esforçar-me en la millora de tots els aspectes del projecte, és el recolzament que estic rebent per part de família, amics, l’Ajuntament de Tortosa, companys i professors, que creuen i han cregut en el projecte.

Gràcies a tots.

L’EMPRESA

ecospaiSom una empresa de distribució majorista d’aliments i productes ecològics. El nostre àmbit d’actuació principal és la província de Tarragona i resta de Catalunya.

Volem complir amb el nostre compromís de treballar conjuntament amb AGRICULTOR i/o FABRICANT. Oferim aliments ecològics certificats i de qualitat per a BOTIGUES ESPECIALITZADES, fruiteries, botigues d’alimentació ecològica, delicatessen o gourmet, herboristeries, cooperatives de consumidor i, a més a més, com no, al canal HORECA, hostaleria, càtering i menjadors escolars, on comptem amb una extensa gamma de productes amb el format ideal per a aquest col·lectiu.

Ecospai, a més de comercialitzar diferents marques en exclusiva per a la província de Tarragona, compta amb una marca pròpia, ORIGEN, per a oferir productes provinents dels millors cultius de la nostra terra, molts d’ells envasats i/o produïts en centres agrícoles o d’elaboració propers al punt de consum, per a evitar el llarg transport de les comandes i, en conseqüència, millorar la seva qualitat i disminuir la contaminació. Tant les fruites, com les verdures i llegums que formen part del producte acabat o bé el procés d’envasament , són d’ORlGEN nacional.

Al nostre web trobareu tots els productes que comercialitzem actualment, a més de noves referències, que anem incloent progressivament, i productes de temporada. Si esteu interessats en rebre més informació i tarifes de preus, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres a info@ecospai. net i un dels nostres comercials us farà una visita personalitzada o, si ho preferiu, ens posarem en contacte amb vosaltres via telèfon o e-mail.

MISSIÓ DE LA COMPANYIA

image003A ECOSPAI proporcionem als nostres clients productes i aliments ecològics que els hi permetin portar una alimentació sana, responsable i sostenible, eliminant les barreres existents per facilitat l’accés a un nombre major de consumidors.

VALORS DE LA COMPANYIA

Confiança, atenció al client, capacitat de resposta, treball en equip i desenvolupament, són els valors en què ens regim cada dia i sobre els quals es sustenta la filosofia de l’empresa.

Garantia ECOSPAI

A ECOSPAI garantim que tots els productes disponibles a la nostra cartera han estat sotmesos a un rigorós procés de certificació ecològica, a través d’un organisme regulador degudament registrat i capacitat, segons la legislació vigent nacional i in- ternacional.

LÍNIES DE NEGOCI

Venta majorista (B2B) i client final (B2C).

B2B

La venta majorista, realitzada a través d’ecospai (www.ecospai.net), que és la distribuïdora dels productes.

Per a la implantació al canal majorista fem ús d’un expositor dissenyat per a aquest fi, encara que també venem productes sense expositor (Picking).
B2C

La venta al client final, a través de dos canals:

1. Venta online Supersà, SUPERSÀ-MARKET (http://supersa-market.com/ )

2. Venta directa a client final.

Venta física que es fa a les nostres instal·lacions, on tenim una petita exposició dels productes i la recent inaugurada botiga cafeteria SUPERSÀ TAST, que forma part de la nostra botiga on-line supersa-market.com, i està enfocada a ser quelcom més que una botiga: a més de fer les teves compres, és un lloc de reunió amb amics i família, per esmorzar, dinar, berenar i/o sopar BÉ, BO, SALUDABLE I ECOLÒGIC, un lloc on conèixer la nostra cultura, els secrets de la nostra terra i l’alimentació ecològica propera a nosaltres.

SUPERSÀ TAST es troba ubicada a l’Edifici PUNT CAT, un lloc estratègic de la ciutat de Tortosa, al costat del Decathlon (Carretera de Tortosa a l’Aldea, km 2,5), tot just a l’entrada de la ciutat, on l’impacte visual és molt important, ocupa una superfície total de 200 m. Disposa de botiga, ca- feteria amb wifi i d’un espai cultural temàtic amb informació turística de les nostres terres i de la història de les 3 cultures que hi formen part.

DADES DEL PROJECTE

Tal i com vàrem dissenyar al Pla d’empresa desenvolupat a l’MBA, aquestes dues línies de negoci tenen en comú la nostra VISIÓ: “Eliminar les barreres existents entre client i producte per facilitar l’accés a un nombre major de consumidors”.

Les barreres principals són PREU I INFORMACIÓ, sense oblidar que el nostre consumidor valora que el producte sigui de proximitat.

Tenint-ho en compte, la nostra pregunta va ser: “Com podem salvar aquestes barreres tan importants? És a dir, la manca d’informació, el preu del producte i la seva proximitat?”:

Per al canal majorista (B2B):

image005

1. A través de l’expositor, retolat amb una sèrie de missatges definint l’alimentació ecològica (nosaltres li diem, i així ho posa a l’expositor:

”5 BONES RAONS PER MENJAR ECOLOGIC”, on cadascun dels prestatges conté un missatge amb una raó per fer-ho).

”5 BONES RAONS PER MENJAR ECOLOGIC”, on cadascun dels prestatges conté un missatge amb una raó per fer-ho).

image0082. Mitjançant una sèrie de fullets publicitaris. Concretament al d’ecospai, que és la línia de negoci de la venta majorista, trobem també 5 BONES RAONS però, aquesta vegada, per comercialitzar els productes i, alhora -amb objecte d’obrir-nos a nous clients potencials, on la competència no està present de forma massiva- afavorir la introducció dels nostres expositors en fruiteries, verduleries, botigues gourmet, etc. on el nombre de productes ecològics és escàs.

3. Oferir periòdicament degustacions de productes als nostres clients per a que, alhora, els puguin oferir als seus, incentivant-ne així la venta i consum.

image0104. El nostre web funciona com una eina de treball per al botiguer, donat que pot adreçar- hi als seus clients, a fi de facilitar-los l’accés actualitzat al nostre catàleg, abastir-los d’informació nutricional, de com cuinar el producte i dels beneficis que aporta el seu consum periòdic, a més de la informació relativa a les seves comandes.

Al canal minorista (B2C):

image0111. Dotar de servei de cafeteria a les nostres botigues és una opció adient per a que el client pugui tastar els productes i, si li agraden, comprar-los. És una molt bona forma d’informar-lo.

2. Dissenyar i lliurar amb les comandes uns fullets publicitaris on expliquem què fem i com comprar els nostres productes.

PROXIMITAT DEL PRODUCTE

Crear la nostra pròpia marca, ORIGEN

El consumidor habitual dels aliments que oferim valora que aquestos siguin de proximitat. Per aquesta raó, treballem amb proveïdors del nostre territori disposats a envasar aquesta marca i, a més, hem signat un contracte de col•laboració amb una empresa, formada per un seguit d’empresaris del sector agrícola Tarragoní, de- dicada a l’exportació de productes ecològics, la qual compta amb tots els certificats. Això ens ha abaratit la inversió inicial en immobilitzat, donat que el desconeixement d’aquest tipus de maquinària feia inviable l’auto envasament de la nostra marca.

PREU

Com podem fer per a que el client final pugui abastir-se d’aquests aliments a un preu raona- ble? Doncs, mitjançant un model de negoci amb dues línies completament separades, el qual ens permet tenir el volum adequat per oferir uns preus raonables i així facilitar la captació del major nombre de clients per a aconseguir una rotació elevada.

Bé, fins aquí heu pogut conèixer una mica més el que hem fet fins ara. Finalment, dir-vos que no dubteu en fer-nos una visita. Esteu convidats a veure les nostres instal·lacions i, com no, us farem entrega d’una targeta, a la que nosaltres diem FAMILIARS i AMICS, on gaudireu de descomptes i preus especials per a que us sigui molt més econòmic i fàcil portar una alimentació SANA, RESPONSABLE i SOSTENIBLE.