Per què tothom parla de la transformació digital?

15_ribal_01Noemí Ribal (12a edició MBA-URV)
Analista Digital, Consultora d’Ecommerce

Fa pocs dies vàrem tenir l’oportunitat de fer una xerrada sobre la transformació digital a les empreses. És un tema que «sembla que està de moda», però realment és un procés de canvi, adaptació o integració pel qual hem de passar totes les empreses si no volem quedar enrere.

Els consumidors han canviat i la competència està a un clic. Així doncs, la millor forma d’arribar a ells és coneixent-los i preparant la nostra empresa per aquesta nova realitat.

En aquest article, us presento les dades més actuals del món online, perquè, amb una lectura ràpida, veiem la importància del que estem parlant.

No estar online ja no és una opció!

Algunes dades per situar-nos:

En aquesta gràfica podem veure què passa a Internet en un sol minut.

En aquesta gràfica podem veure què passa a Internet en un sol minut.

Xarxes socials

«El 75% de la població ja té connexió a Internet, i el 81% d’aquests, que representen 15 milions d’espanyols, són usuaris de les xarxes socials».

Segons l’últim estudi anual sobre xarxes socials a Espanya, presentat per IAB Spain:

  • El 90% de les persones coneix perfectament Facebook, Twitter i WhatsApp (que és per primer cop considerada una xarxa social).
  • De mitjana, cada persona coneix 10 xarxes socials.
  • El principal ús que en fem és «social», com xatejar, enviar missatges, veure vídeos o escoltar música.
  • L’estudi contempla també la rellevància que estan agafant les xarxes socials per seguir marques, participar en concursos, parlar de productes i, cada vegada més, per contactar amb el Servei d’Atenció al Client (SAT). Facebook és la més usada amb aquesta finalitat, amb un 81% de quota, seguida de Twitter (25%) i Instagram (11%). Aquesta última està tenint un creixement molt ràpid.
  • La bona notícia per a les empreses és que un 44% dels enquestats diuen que la publicitat a les xarxes els molesta una mica o gens.

Email màrqueting

«El 95% d’usuaris fem servir el correu electrònic a diari, el 80% el consultem vàries vegades al dia i el 80% ho fem a través d’un Smartphone».

Segons els diferents estudis consultats per aquest article (Adigital, Direct Marketing Asociation, Econsutancy, Antevenio, Ventura 24 i Internet República):

  • 2 de cada 10 vendes arriben gràcies a accions d’email màrqueting i per cada euro invertit es generen 30 € de retorn de la inversió (ROI). Per això, no és d’estranyar que el 92% de les empreses utilitzin aquest mitjà com a principal estratègia de màrqueting.
  • Hem pogut saber que quasi el 5% dels consumidors realitzen una compra després d’obrir una newsletter, tenint en compte les 12 hores següents.
  • • Amb l’email màrqueting tenim la possibilitat de tornar a impactar a l’usuari que ha visitat el nostre web o e-commerce amb tècniques de remarketing.

E-commerce

«Aquest any es triplicaran les vendes pel canal online, respecte al 2009, assolint un volum de negoci de 25 milions d’euros».

(Estimacions de The Boston Consulting Group). Segons l’estudi E-commerce a Espanya, del 2015 per IAB Spain:

  • El creixement d’e-commerce a Espanya, entre el 2013 i el 2015, va ser d’un 52%.
  • La compra mitjana és de 70 € i es realitzen 2,8 compres al mes.
  • Hem de tenir en compte que el 83% s’han realitzat per PC, el 9% per mòbil i el 6% per tablet.

Procés Compra ECommerce

Podem observar dos moviments que ja són normals:

  • ROPO de les sigles Research Online Purchase Offline, que són els consumidors que s’informen pels ca- nals digitals i acaben fent la seva compra a la botiga física.
  • Showrooming. És just el contrari, els consumidors que van a la botiga a conèixer el producte i l’acaben comprant des d’un dispositiu online.

Seguint amb l’estudi:

  • El 75% dels compradors online afirmen estar molt satisfets amb una valoració dels comerços (8,1 sobre 10). El que més valoren per ordre són els preus, facilitat d’ús, forma de pagament, confiança i terminis de lliurament.
  • Per contra, els motius d’abandonar una compra online són per trobar-se costos ocults, poca facilitat en el pagament, preus confosos, manca d’informació en la fitxa del producte, errades a la pàgina o procés de compra molt lent.

I, què passa a les pimes respecte a el món online?

Vull compartir amb vosaltres algunes conclusions extretes de l’estudi que ha fet Ebay mitjançant enquestes realitzades a 1.235 gerents de pimes d’Espanya, respecte a la situació online:

  • El 50% diu no estar preparat per vendre online i el 30% no té cap tipus de presència online.
  • 7 de cada 10 considera que no té els recursos necessaris per obrir la seva botiga online.

Més de la meitat afirmen que «la transformació digital és la clau per al futur de seu negoci».

Per confirmar els bons resultats que es poden aconseguir fent aquesta transició, les empreses que ja estan digitalitzades, segons l’Observatori ADEI*:

*«Observatorio para el Análisis y desarrollo económico en Internet».

  • Paguen més als seus empleats.
  • Tenen millor productivitat i més beneficis.
  • Menor endeutament.
  • Major rendibilitat de recursos propis.

Com fer la transformació digital o com afrontar el canvi?

Com hem pogut veure en les dades fins aquí exposades, la digitalització està canviant la forma de fer negocis, el comportament dels consumidors, la nostra competència i, fins i tot, la forma en què ens relacionem.

Per tant, tard o d’hora hem d’adaptar-nos a la nova realitat.

Com diu el meu company Manel, en un article al nostre blog: «La transformació digital és l’objectiu i la integració digital és l’estratègia». Integrar és anar a poc a poc, assumir nous processos, tecnologia, més innovació i, fins i tot, nous models de negoci. És trobar una altra forma de fer les coses que ens portaran a prendre decisions diferents. Les persones en aquest procés són importantíssimes.

Resumim aquest procés en 7 passes:

7 Passes TD TROBIR

 

Si no ets digital, no existeixes!

La transformació digital ha d’ésser l’objectiu d’una empresa, integrant un nou canvi de visió, de mentalitat i d’estructura (pròpia o externa) per donar resposta a aquest nou consumidor.

Hem d’anar assumint rols, pressupostos, acostumar-nos a la prova-error, integrar líders i ajudar a formar l’equip actual, noves formes de pensar, posar al client en el centre de l’organització.

Espero haver-te convençut o, com a mínim, fer-te reflexionar sobre la importància de la transformació digital.

Fonts consultades per l’article:

  • Excelacom, inc.
  • Estudio anual 2016 de Redes Sociales en España por IAB Spain.
  • Adigital. Direct Marketing Asociation. Econsutancy. Antevenio. Ventura 24. Internet República.
  • The Boston Consuting Group.
  • Estudio anual Ecommerce en España 2015 por IAB Spain.
  • Estudio Ebay a Pymes de España según su situa- ción online.
  • Observatorio ADEI (Observatorio para el Análisis y desarrollo económico en Internet).
  • Article Manel Ortega de TROBIR: http://bit.ly/1TVxOXr